PhD

Even terug naar 2004. Met de opkomst van wat toen nog social software (inmiddels social media) heette, was ik veel aan het experimenteren met nieuwe online tools. Gefascineerd over wat we hier in de wereld van leren & ontwikkelen mee zouden kunnen, mondde dat experimenteren in de loop der jaren uit in een voorstel voor een promotie-onderzoek in de onderwijstechnologie.

In 2006 begon ik aan de Eindhoven School of Education, een samenwerking tussen de TU/e en Fontys Hogescholen, aan mijn onderzoek naar online peer support. Daarin keek ik hoe we studenten als peers elkaar konden laten helpen in het beantwoorden van vragen over hun studiestof. Een door mij bedacht softwaresysteem zorgde ervoor dat studenten hun vraag konden stellen, deze vraag via een algoritme terecht kwam bij een mede-student die de vraag zou moeten kunnen beantwoorden, waarop vervolgens een instant messaging-sessie gestart werd om de vraag daadwerkelijk te laten beantwoorden.

Mijn onderzoek concentreerde zich in het eerste deel op het ontwikkelen van een algoritme voor de selectie van peers. In het twee deel heb ik het systeem laten bouwen en dit getest in diverse settings in het hoger onderwijs, bij Fontys Hogescholen en aan de Open Universiteit.

In 2010 rondde ik mijn dissertatie Allocated online reciprocal peer support via instant messaging as a candidate for decreasing the tutoring load of teachers af en promoveerde ik aan de TU/e in de onderwijstechnologie.

Voor de hele dissertatie kijk hier.

Een samenvatting vind je hier.